KOD 01: DLA KIEROWCÓW Z WYMAGANĄ OCHRONĄ LUB KOREKTĄ WZROKU
Kod 01 jest skierowany do osób mających kłopoty ze wzrokiem. Dla tych osób opracowano konkretne kody:
- 01.01 – okulary,
- 01.02 – soczewki kontaktowe,
- 01.03 – szkła ochronne,
- 01.04 – szkło matowe,
- 01.05 – przepaska na oko,
- 01.06 – okulary bądź soczewki.
KOD 02: DLA KIEROWCÓW Z WYMAGANĄ KOREKTĄ SŁUCHU
Kod 02 jest skierowany do osób mających kłopoty ze słuchem i wykazują konieczność używania aparatu słuchowego:
- 02.01 – aparat do jednego ucha,
- 02.02 – aparat obuuszny.
KOD 03: DLA KIEROWCÓW WYMAGAJĄCYCH SZYNY LUB PROTEZY
Kod 03 jest skierowany do osób, które noszą protezy lub szyny:
- 03.01 – proteza lub szyna ortopedyczna kończyny górnej,
- 03.02 – proteza lub szyna ortopedyczna kończyny dolnej.
KOD 05: DLA KIEROWCÓW, KTÓRYCH DOTYCZĄ SZCZEGÓLNE OGRANICZENIA
Kod 05 jest skierowany do osób, których dotyczą konkretne ograniczenia:
- 05.01 – jazda w godzinach dziennych, czyli od świtu do zmroku,
- 05.02 – możliwość przemieszczania się tylko w obrębie konkretnego obszaru administracyjnego; w punkcie tym może być wpisana nazwa miasta,
- 05.03 – jazda bez pasażerów,
- 05.04 – jazda z określoną prędkością (do ilu km/h),
- 05.05 – jazda tylko w towarzystwie innej osoby posiadającej prawo jazdy,
- 05.06 – ograniczenie dotyczy prawa do ciągnięcia przyczepy,
- 05.07 – brak możliwości jazdy po autostradach,
- 05.08 – zakaz spożywania alkoholu.
KOD 10 I 15: DLA KIEROWCÓW, DLA KTÓRYCH SĄ WYMAGANE MODYFIKACJE W UKŁADZIE SKRZYNI BIEGÓW
Kody 10 i 15 są skierowane do osób, które potrzebują modyfikacji technicznych dokonanych w pojeździe, np. zmiany w skrzyni biegów czy sprzęgle:
- 10.01 – samochód musi mieć ręczną zmianę biegów,
- 10.02 – samochód nie może mieć pedału sprzęgła (lub dźwigni ręcznej w przypadku kategorii AM, A1, A2, A),
- 10.03 – kierowca może jeździć pojazdem wyposażonym w skrzynię biegów sterowaną elektronicznie,
- 10.04 – wymagana jest modyfikacja dźwigni zmiany biegów,
- 10.05 – nie można zastosować przekładni dodatkowej w pojeździe,
- 15.01 – wymagana jest zmodyfikowana dźwignia zmiany biegów,
- 15.02 – wymagane jest sprzęgło sterowane ręcznie,
- 15.03 – sprzęgło musi być automatyczne,
- 15.04 – wymagany jest składany lub odkręcany pedał sprzęgła za przegrodą.
KOD 20: DLA KIEROWCÓW, DLA KTÓRYCH SĄ WYMAGANE MODYFIKACJE W UKŁADZIE HAMULCOWYM
Kod 20 jest skierowany do osób, które potrzebują niezbędnych zmian w układzie hamulcowym:
- 20.01 – wymagany jest zmodyfikowany hamulec nożny,
- 20.02 – wymagany jest powiększony pedał hamulca,
- 20.03 – pedał hamulca dostosowany do obsługi lewą nogą,
- 20.04 – pedał hamulca musi być dostosowany pod całą stopę,
- 20.05 – niezbędny jest wychylny pedał hamulca,
- 20.06 – ręcznie sterowany hamulec roboczy,
- 20.07 – maksymalne użycie wzmocnionego hamulca roboczego,
- 20.08 – maksymalne użycie hamulca awaryjnego zintegrowanego z hamulcem roboczym,
- 20.09 – zmodyfikowany hamulec postojowy,
- 20.10 – elektrycznie sterowany hamulec postojowy,
- 20.11 – nożny hamulec postojowy,
- 20.12 – składany lub odkręcany pedał hamulca za przegrodą,
- 20.13 – hamulec obsługiwany kolanem,
- 20.14 – elektrycznie sterowany hamulec roboczy.
KOD 25: DLA KIEROWCÓW, DLA KTÓRYCH SĄ WYMAGANE MODYFIKACJE W UKŁADZIE PRZYSPIESZENIA
Kod 25 jest skierowany do osób, które potrzebują zmian technicznych w układzie przyspieszenia:
- 25.01 – gdy niezbędny jest zmodyfikowany pedał przyspieszenia,
- 25.02 – pedał przyspieszenia przystosowany pod całą stopę,
- 25.03 – pedał przyspieszenia musi być wychylny,
- 25.04 – przyspieszenie sterowane ręcznie,
- 25.05 – przyspieszenie sterowane kolanem,
- 25.06 – samochód ma mieć serwoprzyspieszacz,
- 25.07 – pedał przyspieszenia ma znajdować się po lewej stronie pedału hamulca,
- 25.08 – pedał przyspieszenia po lewej stronie,
- 25.09 – w pojeździe ma być składany lub odkręcany pedał przyspieszenia.
KOD 30: DLA KIEROWCÓW, DLA KTÓRYCH SĄ WYMAGANE MODYFIKACJE W UKŁADZIE HAMOWANIA I PRZYSPIESZENIA
Kod 30 jest skierowany do osób, które mogą prowadzić pojazdy z wprowadzonymi modyfikacjami w układzie hamowania i przyspieszenia:
- 30.01 – muszą być zastosowane pedały równoległe,
- 30.02 – pedały hamowania i przyspieszenia muszą być na tym samym lub podobnym poziomie,
- 30.03 – wymagane są przesuwne pedały hamowania i przyspieszenia,
- 30.04 – zastosowane muszą być pedały hamowania i przyspieszenia z przesuwem i szyną,
- 30.05 – w pojeździe musi być składany lub odkręcany pedał hamowania i przyspieszania,
- 30.06 – dla samochodów z wypiętrzoną podłogą,
- 30.07 – z boku pedału hamulca musi być przegroda,
- 30.08 – gdy potrzebna jest przegroda na protezę lub szynę z boku pedału hamulca,
- 30.09 – w przypadku, gdy wymagana jest przegroda pod pedałami hamowania i przyspieszenia,
- 30.10 – gdy trzeba zadbać o podparcie pięty lub nogi,
- 30.11 – gdy konieczne jest elektryczne sterowanie hamowania i przyspieszania.
KOD 35: DLA KIEROWCÓW, DLA KTÓRYCH SĄ WYMAGANE MODYFIKACJE URZĄDZEŃ STEROWANIA
Kod 35 jest skierowany do osób, które potrzebują modyfikacji sterowania, np. wycieraczek, klaksonu, czy kierunkowskazów:
- 35.01 – w pojeździe zastosowano urządzenia sterowania obsługiwane bez negatywnego wpływu na kierowanie i obsługę,
- 35.02 – w aucie zastosowano urządzenia sterowania obsługiwane bez konieczności puszczenia kierownicy i akcesoriów,
- 35.03 – urządzenia sterowania obsługiwane bez konieczności puszczenia kierownicy i akcesoriów lewą ręką,
- 35.04 – urządzenia sterowania obsługiwane bez konieczności puszczenia kierownicy i akcesoriów prawą ręką,
- 35.05 – urządzenia sterowania obsługiwane bez konieczności puszczenia kierownicy i akcesoriów ze wspólnymi mechanizmami hamowania i przyspieszenia.
KOD 40: DLA KIEROWCÓW, DLA KTÓRYCH DLA KIEROWCÓW, DLA KTÓRYCH SĄ WYMAGANE MODYFIKACJE W UKŁADZIE KIEROWNICZYM
Kod 40 jest skierowany do osób, które potrzebują zmian wprowadzonych w układzie kierowniczym:
- 40.01 – potrzebny jest zwykły układ kierowniczy ze wspomaganiem,
- 40.02 – niezbędny jest układ kierowniczy z aktywnym wspomaganiem,
- 40.03 – potrzebny jest układ kierowniczy z systemem rezerwowym (sprzężenie zwrotnym),
- 40.04 – wymagana jest wydłużona kolumna kierownicy,
- 40.05 – konieczna jest zmodyfikowana kierownica (mniejsza średnica, grubszy lub cieńszy przekrój koła kierownicy),
- 40.06 – wymagane jest wychylne koło kierownicy,
- 40.07 – wymagane jest pionowe koło kierownicy,
- 40.08 – wymagane jest poziome koło kierownicy,
- 40.09 – zastosowano kierowanie nożne,
- 40.10 – zastosowano alternatywny system kierownicy,
- 40.11 – gdy niezbędna jest gałka na kierownicy,
- 40.12 – gdy wymagana jest szyna ortopedyczna ręki na kierownicy,
- 40.13 – niezbędna modyfikacja ze stawem szynowym.
KOD 42 I 43: DLA KIEROWCÓW, KTÓRZY WYMAGAJĄ MODYFIKACJI KIEROWNICY I LUSTERKA
Kody 42 i 43 są skierowany do osób, które mogą prowadzić pojazdy ze zmodyfikowaną kierownicą lub lusterkami:
- 42.01 – modyfikacja lusterka zewnętrznego lewego lub prawego,
- 42.02 – zewnętrzne lusterko na wysięgniku,
- 42.03 – niezbędne jest dodatkowe zewnętrzne lusterko pozwalające obserwować ruch,
- 42.04 – wymagane jest panoramiczne lusterko wewnętrzne,
- 42.05 – niezbędne jest lusterko do obserwacji martwych pól,
- 42.06 – potrzebne jest elektrycznie sterowane zewnętrzne lusterko,
- 43.01 – fotel kierowcy ma być na dobrej wysokości obserwacyjnej i w normalnej odległości od kierownicy i pedałów,
- 43.02 – fotel kierowcy dostosowany do kształtu ciała,
- 43.03 – fotel kierowcy z oparciem bocznym stabilizującym pozycję,
- 43.04 – fotel musi mieć podłokietnik,
- 43.05 – niezbędne są wydłużone szyny prowadzące fotela kierowcy,
- 43.06 – wymagany jest zmodyfikowany pas bezpieczeństwa,
- 43.07 – zastosowany jest szelkowy pas bezpieczeństwa.
KOD 44: DLA KIEROWCÓW WYMAGAJĄCYCH MODYFIKACJI W MOTOCYKLACH ORAZ MOTOROWERACH
Kod 44 jest skierowany do osób, które potrzebują modyfikacji motocykli i motorowerów:
- 44.01 – wymagany jest hamulec z pojedynczym sterowaniem,
- 44.02 – wymagany jest zmodyfikowany hamulec ręczny,
- 44.03 – wymagany jest zmodyfikowany hamulec nożny,
- 44.04 – konieczna jest zmodyfikowana rączka przyspieszenia,
- 44.05 – konieczna jest ręczna zmiana biegów i ręczne sprzęgło,
- 44.06 – pojazd musi mieć zmodyfikowane lusterka wsteczne,
- 44.07 – modyfikacja wskaźników kontrolnych,
- 44.08 – wysokość siedzenia pozwalająca kierowcy na oparcie w pozycji siedzącej dwóch stóp na ziemi jednocześnie.
POZOSTAŁE OZNACZENIA PRAWO JAZDY
W prawie jazdy można znaleźć także inne kody i oznaczenia:
- 45 – dla motocykli z koszem,
- 50, 51 – dla konkretnego pojazdu na podstawie numeru VIN lub numerów tablic rejestracyjnych,
- 70, 71 – dotyczące wymiany prawa jazdy lub wtórnika,
- 72-79 – dotyczą szczególnych specyfikacji pojazdów, na które kierowca ma uprawnienia,
- 78 – jeżeli mamy prawo jazdy kat. B automat,
- 95, 96 – dotyczą specjalnych wymagań względem kierowcy – posiadania kwalifikacji zawodowych, dodatkowych uprawnień,
- 101 – gdy pojazd musi mieć dodatkowe oznaczenia,
- 102-105 – mówią o specyficznej formie wymiany prawa jazdy,
- 106 – dotyczy zakazu w zakresie kategorii B prawa jazdy przy posiadaniu kategorii C1, C, D1, D,
- 107 – dotyczy wymogu dostosowania pojazdu do rodzaju schorzenia.