Nie spinać pasami!

Ten zapis często można spotkać w dokumentach przewozowych. Czy to oznacza, że nie należy zabezpieczać ładunku?

Otóż nie. Do mocowania ładunku można zastosować wiele innych materiałów, które w określonych przypadkach również będą odpowiednie.

Mogą to być m.in. belki blokujące, materiały sztauerskie, siatki, opończe, osprzęt zwiększający tarcie i wiele innych. Załadowca (lub spedytor w jego imieniu) powinien wcześniej poinformować przewoźnika o sposobie mocowania ładunku.

Jeżeli chodzi o przepisy ruchu drogowego to za prawidłowe zabezpieczenie ładunku na pojeździe odpowiada kierowca a w szczególnych przypadkach również przedsiębiorca (ADR).

Polski ustawodawca przewidział grzywnę za niezabezpieczenie ładunku w wysokości od 50 zł do 3000 zł a w przypadku gdy sposób przewozu mógłby zagrozić bezpieczeństwu kierowcy lub innym uczestnikom ruchu drogowego wtedy mandat karny może wzrosnąć aż do 5000 zł w tym 15 pkt.